Motocyklové pneumatiky
Podľa čoho sa orientovať pri výbere pneumatík na motorku?
Dobré pneumatiky nespravia z jazdca automaticky Valentina Rossiho, ale výrazne pomôžu preniesť výkon motora a podvozku na vozovku. Výber správnych pneumatík je otázkou vedomostí a znalostí, o ktoré sa s vami radi podelíme.
Informácie na pneumatike
Pri kúpe pneumatík treba brať do úvahy viacero činiteľov. Našťastie sú mnohé z nich dobre viditeľné a označené na bočnici pneumatiky. Vo väčšine sa jedná o zápis metrickým spôsobom, ktorý môže vyzerať napríklad takto:
130/90 R 16 67 H
• 130 – šírka nasadenej, na jazdu pripravenej pneumatiky v milimetroch.
čítať viac ...Šírka: 150mm, výška: 80mm, priemer: 16 palcov, dezén: D404. Pokrokové technológie pomáhajú prinášať pôsobivý balans medzi životnosťou dezénu a držaním na vozovke. Predné a aj zadné koleso má ...
Šírka: 80mm, výška: 100mm, priemer: 21 palcov, dezén: D952. Spoločnosť Dunlop vie, že užívanie mimo cesty nepatrí len adrenalínovým nadšencom, ale aj rekreačným jazdcom. Práve pre týchto ...
Šírka: 130mm, výška: 90mm, priemer: 15 palcov, dezén: D404. Pokrokové technológie pomáhajú prinášať pôsobivý balans medzi životnosťou dezénu a držaním na vozovke. Predné a aj zadné koleso má ...
Šírka: 170mm, výška: 80mm, priemer: 15 palcov, dezén: D404. Pokrokové technológie pomáhajú prinášať pôsobivý balans medzi životnosťou dezénu a držaním na vozovke. Predné a aj zadné koleso má ...
Šírka: 140mm, výška: 90mm, priemer: 15 palcov, dezén: D404. Pokrokové technológie pomáhajú prinášať pôsobivý balans medzi životnosťou dezénu a držaním na vozovke. Predné a aj zadné koleso má ...
Šírka: 120mm, výška: 70mm, priemer: 15 palcov, dezén: SCOOTSMART. Nové pneumatiky ScootSmart od spoločnosti Dunlop reprezentujú obrovský krok dopredu pre jazdcov skútrov. Aplikovaním všetkých ...
Šírka: 180mm, výška: 55mm, priemer: 17 palcov, dezén: SPORTMAX ROADSMART II. Táto pneumatika od firmy Dunlop z koncernu GoodYear vás určite zaujme kvôli jej vynikajúcim vlastnostiam, vysokej ...
Moto pneumatika – enduro použitie, predná, šírka 110, profil 80, priemer 19, rýchlostný index R (do 170 km/h), index zaťaženia 59 (do 243 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 160, profil 60, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 69 (do 325 kg), vysokorýchlostná (ZR), DOT max. 2 roky veku, 95 % ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 180, profil 55, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 73 (do 365 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 180, profil 55, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 73 (do 365 kg), vysokorýchlostná (ZR), DOT max. 2 roky veku, 95 % ...
Šírka: 180mm, výška: 65mm, priemer: 16 palcov, dezén: D407. Dezén vyvinutý v spolupráci Dunlopu a Harley-Davidson®. Dezén s tvarom do písmena „V“ dodáva pneumatike dlhý kilometrový výkon a ...
Šírka: 160mm, výška: 60mm, priemer: 17 palcov, dezén: PILOT POWER 2CT Rear. Pneumatika Pilot Power 2CT od koncernu Michelin predstavuje dvojito komponovaný model s tuhou strednou časťou pre ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 180, profil 55, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 73 (do 365 kg), vysokorýchlostná (ZR), DOT max. 2 roky veku, 95 % ...
Šírka: 90mm, výška: 90mm, priemer: 21 palcov, dezén: TRAILMAX. Pneumatiky Trailmax majú hrubý dezén na všetky povrchy, aj do terénu pre skútre s 10“ kolesami. Samočistiace bloky behúňa ...
Navrhnutá v spolupráci s firmou Harley-Davidson® Zaisťuje silnú a bezpečnú ovládateľnosť za každého počasia Vďaka behúňu zadnej pneumatiky poskytuje optimalizovanú priľnavosť na suchom ...
Šírka: 130mm, výška: 90mm, priemer: 16 palcov, dezén: D401. Dunlop D401 je jediná pneumatika schválená značkou Harley-Davidson® na jej modely cruiserov. Pokrokový dezén behúňa a jedinečné zmesi ...
Šírka: 120mm, výška: 90mm, priemer: 17 palcov, dezén: D404. Pokrokové technológie pomáhajú prinášať pôsobivý balans medzi životnosťou dezénu a držaním na vozovke. Predné a aj zadné koleso má ...
• 90 – profilové číslo v percentách, ktoré hovorí o pomere výšky bočnice k šírke pneu. V tomto prípade to je 90% zo 130, teda 117mm.
• R – konštrukčný typ pneumatiky. R (môže byť aj ZR) značí radiálne, pri diagonálnych nie je uvedené nič, prípadne B (bias).
• 16 – priemer ráfika v palcoch.
• 67 – index maximálneho zaťaženia v kilogramoch na pneumatiku. Príslušnú hodnotu nájdete podľa indexového čísla v tabuľke Load Index.
• H – index maximálnej možnej rýchlosti pre tú-ktorú pneumatiku. Príslušnú hodnotu v km/h nájdete podľa indexového čísla v tabuľke Speed Index.
Na pneumatike môžu byť uvedené aj skratky TT (Tube Type – s dušou), TL (Tubeless – pneu bez duše), prípadne M+S (Mud + Snow, pneumatiky do blata a snehu). F a R zase značia na ktorú stranu treba pneumatiku obúvať (Front – predná, Rear – zadná), NHS alebo SLICK sú zase označenia pre závodné pneumatiky. Po stranách môže nájsť TWI, indikátor opotrebenia behúňa a tiež dátum výroby v podobe štvorčíslia, napríklad 2415. To znamená, že pneu bola vyrobená v 24.týždni roku 2015.
Diagonálne vs. radiálne
Kedysi sa motocyklové pneumatiky vyrábali v diagonálnej verzii. Mali tuhé bočné steny a tendenciu k prešmykovaniu. Nízko profilové radiálne pneumatiky sú, dá sa povedať, modernejšie, no najmä sa vyznačujú inými vlastnosťami. Dobre rozptyľujú teplo a majú flexibilnejšie bočné steny, takže majú lepšiu priľnavosť a záber.
Dezén
Veľkosť, tvar a členitosť dezénu vyplýva aj z toho, či ide o prednú alebo zadnú pneumatiku. Totiž predná plní vodiacu funkciu, zatiaľ čo zadná trakčnú (prenáša krútiaci moment).
• Slicky – vyrábajú sa len ako radiálne v bezdušovom prevedení. Ide o hladké pneumatiky z mimoriadne mäkkej zmesi, no s veľmi nízkou životnosťou, prakticky len niekoľko desiatok kilometrov. Sú použiteľné len na špeciálnych pretekárskych okruhoch, vyrábajú sa v tvrdostiach soft, medium a hard.
• Športové a športovo-turistické – líšia sa pevnosťou konštrukcie, kvalitou zmesi a dezénom. Superšporty a športové motorky obúvajú pneumatiky s menšími drážkami na odvod vody, zato však priľnavejším povrchom, športovo-turistické motorky zase pneu s hlbším dezénom.
• Cestovné – väčšinou sa jedná o diagonálne typy pneumatík. Musia spĺňať viacero požiadaviek: dostatočnú nosnosť, životnosť, dobrú priľnavosť za sucha aj dažďa a schopnosť prekonávať aj menej kvalitné cesty bez ujmy.
• Enduro – čo sa motoriek týka, tento typ je použiteľný na šport aj cestnú turistiku. Na cestu a ľahší terén sa hodia endurá so šípovým dezénom a členitejším profilom, do terénu zase typy s dezénom podobným crossovým pneu.
• Cross – rozdiely v konštrukcii týchto pneumatík spoznajú len naozaj vyjazdení motorkári. Crossové pneumatiky nájdete v rôznych prevedeniach do rôznych typov terénov.
• CCC – chopper, cruiser, custom, koráby ciest. Je u nich povolená istá miera experimentovania so šírkou pneumatík, no veľké pokusy ani my príliš neodporúčame. Hovorí proti nim najmä zmena jazdných vlastností – úzka predná pneu môže predĺžiť brzdnú dráhu stroja, zatiaľ čo široké pneu vpredu aj vzadu budú mať za následok zhoršenú schopnosť manévrovania.
Ako s pneumatikami zaobchádzať
Aby vám nové pneumatiky vydržali čo najdlhšie v perfektnom stave, odporúčame:
• pravidelne kontrolovať tlak: podhustenie škodí viac ako prehustenie
• nevystavovať pneu zbytočne na slnku
• dávať pozor na ostré predmety
• kontrolovať, či na pneu nevznikajú bubliny alebo trhliny
• ničím nenatierať
10.8.2017
autor článku pneucom.sk