Motocyklové pneumatiky
Podľa čoho sa orientovať pri výbere pneumatík na motorku?
Dobré pneumatiky nespravia z jazdca automaticky Valentina Rossiho, ale výrazne pomôžu preniesť výkon motora a podvozku na vozovku. Výber správnych pneumatík je otázkou vedomostí a znalostí, o ktoré sa s vami radi podelíme.
Informácie na pneumatike
Pri kúpe pneumatík treba brať do úvahy viacero činiteľov. Našťastie sú mnohé z nich dobre viditeľné a označené na bočnici pneumatiky. Vo väčšine sa jedná o zápis metrickým spôsobom, ktorý môže vyzerať napríklad takto:
130/90 R 16 67 H
• 130 – šírka nasadenej, na jazdu pripravenej pneumatiky v milimetroch.
čítať viac ...ContiSportAttack 2 Moderné výkonnostné pneumatika pre motocykle triedy Supersport a použitie na ceste. Mimoriadne ľahké a precízne ovládanie s vynikajúcou priľnavosťou a stabilitou v zákrutách. ...
Moto pneumatika – cross použitie, zadná, šírka 150, rýchlostný index T (do 190 km/h), index zaťaženia 69 (do 325 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do jedného roka
Moto pneumatika – enduro použitie, predná, šírka 120, profil 70, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 58 (do 236 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Šírka: 150mm, výška: 70mm, priemer: 17 palcov, dezén: TKC 70Rocks. TKC 70Rocks Úplne nová pneumatika Continental s vyváženým výkonom na ceste a robustnými možnosťami v teréne. Novovyvinutá ...
Moto pneumatika – cross použitie, zadná, šírka 170, rýchlostný index T (do 190 km/h), index zaťaženia 72 (do 355 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do jedného roka
Ďalšie z rodiny škorpiónov z pera značky Pirelli tiež nesú škorpiónske vlastnosti so zameraním na vysoký výkon a dlhodobú odolnosť. Motopneumatiky Pirelli Scorpion Rally zvládnu akúkoľvek súťažnú…
Šírka: 3.00mm, výška: mm, priemer: 21 palcov, dezén: TKC 70. TKC 70 Úplne nová pneumatika Continental s vyváženým výkonom na ceste a robustnými možnosťami v teréne. Novovyvinutá terénna ...
Ak sú (mimo)mestské komunikácie a športový štýl jazdy presne to, čo potrebujete, potom pneumatiky značky Pirelli Diablo Rosso Scooter sú presne to, čo potrebuje váš skúter.Čerpajúc z najnovších…
TKC 80 Osvedčená viacúčelová pneumatika na ceste aj do terénu. Vyskúšané a testované v mnohých jazdách a súťažiach. Samočistiaci dezén. Výborná bočná stabilita na mäkkom povrchu. Veľmi dobrý ...
E-09 DAKAR Pneumatiky pre cestovné enduro (20% cesta / 80% terén) Dezén pneumatiky vhodný k jazde v teréne. Vynikajúca ťažná sila a výborná stabilita na ceste za suchých aj mokrých podmienok. K ...
Technologicky vyspelé pretekárske pneumatiky Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 využívajú technológiu značky Pirelli vyvinutú v rámci Majstrovstiev sveta Superbike. A práve tá z nich robí úspešných ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 160, profil 60, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 69 (do 325 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Moto pneumatika – pretekárske použitie, zadná, šírka 180, profil 55, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 73 (do 365 kg), vysokorýchlostná (ZR), DOT max. 2 roky veku, ...
Moto pneumatika – enduro použitie, zadná, šírka 180, profil 55, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 73 (do 365 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Šírka: 90mm, výška: 90mm, priemer: 21 palcov, dezén: TKC 70. TKC 70 Úplne nová pneumatika Continental s vyváženým výkonom na ceste a robustnými možnosťami v teréne. Novovyvinutá terénna ...
TKC 80 Osvedčená viacúčelová pneumatika na ceste aj do terénu. Vyskúšané a testované v mnohých jazdách a súťažiach. Samočistiaci dezén. Výborná bočná stabilita na mäkkom povrchu. Veľmi dobrý ...
KKS 10 WW Pre malé motocykle s objemom motora do 50 ccm. Aký chcete, aby bol váš malý motocykel? Svižný v meste, s obrovskou výdržou na vidieckych cestách a spoľahlivý za všetkých okolností? ...
KKS 10 Pre malé motocykle s objemom motora do 50 ccm. Aký chcete, aby bol váš malý motocykel? Svižný v meste, s obrovskou výdržou na vidieckych cestách a spoľahlivý za všetkých okolností? Potom ...
• 90 – profilové číslo v percentách, ktoré hovorí o pomere výšky bočnice k šírke pneu. V tomto prípade to je 90% zo 130, teda 117mm.
• R – konštrukčný typ pneumatiky. R (môže byť aj ZR) značí radiálne, pri diagonálnych nie je uvedené nič, prípadne B (bias).
• 16 – priemer ráfika v palcoch.
• 67 – index maximálneho zaťaženia v kilogramoch na pneumatiku. Príslušnú hodnotu nájdete podľa indexového čísla v tabuľke Load Index.
• H – index maximálnej možnej rýchlosti pre tú-ktorú pneumatiku. Príslušnú hodnotu v km/h nájdete podľa indexového čísla v tabuľke Speed Index.
Na pneumatike môžu byť uvedené aj skratky TT (Tube Type – s dušou), TL (Tubeless – pneu bez duše), prípadne M+S (Mud + Snow, pneumatiky do blata a snehu). F a R zase značia na ktorú stranu treba pneumatiku obúvať (Front – predná, Rear – zadná), NHS alebo SLICK sú zase označenia pre závodné pneumatiky. Po stranách môže nájsť TWI, indikátor opotrebenia behúňa a tiež dátum výroby v podobe štvorčíslia, napríklad 2415. To znamená, že pneu bola vyrobená v 24.týždni roku 2015.
Diagonálne vs. radiálne
Kedysi sa motocyklové pneumatiky vyrábali v diagonálnej verzii. Mali tuhé bočné steny a tendenciu k prešmykovaniu. Nízko profilové radiálne pneumatiky sú, dá sa povedať, modernejšie, no najmä sa vyznačujú inými vlastnosťami. Dobre rozptyľujú teplo a majú flexibilnejšie bočné steny, takže majú lepšiu priľnavosť a záber.
Dezén
Veľkosť, tvar a členitosť dezénu vyplýva aj z toho, či ide o prednú alebo zadnú pneumatiku. Totiž predná plní vodiacu funkciu, zatiaľ čo zadná trakčnú (prenáša krútiaci moment).
• Slicky – vyrábajú sa len ako radiálne v bezdušovom prevedení. Ide o hladké pneumatiky z mimoriadne mäkkej zmesi, no s veľmi nízkou životnosťou, prakticky len niekoľko desiatok kilometrov. Sú použiteľné len na špeciálnych pretekárskych okruhoch, vyrábajú sa v tvrdostiach soft, medium a hard.
• Športové a športovo-turistické – líšia sa pevnosťou konštrukcie, kvalitou zmesi a dezénom. Superšporty a športové motorky obúvajú pneumatiky s menšími drážkami na odvod vody, zato však priľnavejším povrchom, športovo-turistické motorky zase pneu s hlbším dezénom.
• Cestovné – väčšinou sa jedná o diagonálne typy pneumatík. Musia spĺňať viacero požiadaviek: dostatočnú nosnosť, životnosť, dobrú priľnavosť za sucha aj dažďa a schopnosť prekonávať aj menej kvalitné cesty bez ujmy.
• Enduro – čo sa motoriek týka, tento typ je použiteľný na šport aj cestnú turistiku. Na cestu a ľahší terén sa hodia endurá so šípovým dezénom a členitejším profilom, do terénu zase typy s dezénom podobným crossovým pneu.
• Cross – rozdiely v konštrukcii týchto pneumatík spoznajú len naozaj vyjazdení motorkári. Crossové pneumatiky nájdete v rôznych prevedeniach do rôznych typov terénov.
• CCC – chopper, cruiser, custom, koráby ciest. Je u nich povolená istá miera experimentovania so šírkou pneumatík, no veľké pokusy ani my príliš neodporúčame. Hovorí proti nim najmä zmena jazdných vlastností – úzka predná pneu môže predĺžiť brzdnú dráhu stroja, zatiaľ čo široké pneu vpredu aj vzadu budú mať za následok zhoršenú schopnosť manévrovania.
Ako s pneumatikami zaobchádzať
Aby vám nové pneumatiky vydržali čo najdlhšie v perfektnom stave, odporúčame:
• pravidelne kontrolovať tlak: podhustenie škodí viac ako prehustenie
• nevystavovať pneu zbytočne na slnku
• dávať pozor na ostré predmety
• kontrolovať, či na pneu nevznikajú bubliny alebo trhliny
• ničím nenatierať
10.8.2017
autor článku pneucom.sk
