Motocyklové pneumatiky
Podľa čoho sa orientovať pri výbere pneumatík na motorku?
Dobré pneumatiky nespravia z jazdca automaticky Valentina Rossiho, ale výrazne pomôžu preniesť výkon motora a podvozku na vozovku. Výber správnych pneumatík je otázkou vedomostí a znalostí, o ktoré sa s vami radi podelíme.
Informácie na pneumatike
Pri kúpe pneumatík treba brať do úvahy viacero činiteľov. Našťastie sú mnohé z nich dobre viditeľné a označené na bočnici pneumatiky. Vo väčšine sa jedná o zápis metrickým spôsobom, ktorý môže vyzerať napríklad takto:
130/90 R 16 67 H
• 130 – šírka nasadenej, na jazdu pripravenej pneumatiky v milimetroch.
čítať viac ...Šírka: 160mm, výška: 60mm, priemer: 17 palcov, dezén: ContiMotion M. Úplne nový koncept všestrannej radiálnej pneumatiky . Bezpečná a spoľahlivá spätná väzba na suchých aj mokrých vozovkách. ...
Navrhnutá v spolupráci s firmou Harley-Davidson® Zaisťuje silnú a bezpečnú ovládateľnosť za každého počasia Vďaka behúňu zadnej pneumatiky poskytuje optimalizovanú priľnavosť na suchom ...
Moto pneumatika – enduro použitie, predná, šírka 120, profil 70, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 58 (do 236 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Šírka: 180mm, výška: 55mm, priemer: 17 palcov, dezén: ContiMotion M. Úplne nový koncept všestrannej radiálnej pneumatiky . Bezpečná a spoľahlivá spätná väzba na suchých aj mokrých vozovkách. ...
Šírka: 100mm, výška: 90mm, priemer: 19 palcov, dezén: ContiGo!. ContiGo! Perfektná priľnavosť vo všetkých poveternostných podmienkach umožňuje používanie počas celého roku. Vynikajúci kilometrový ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 140, profil 90, priemer 15, rýchlostný index H (do 210 km/h), index zaťaženia 70 (do 335 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 130, profil 90, priemer 15, rýchlostný index S (do 180 km/h), index zaťaženia 66 (do 300 kg), dušová (TT), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Šírka: 120mm, výška: 70mm, priemer: 18 palcov, dezén: SPORTMAX ROADSMART II. Táto pneumatika od firmy Dunlop z koncernu GoodYear vás určite zaujme kvôli jej vynikajúcim vlastnostiam, vysokej ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 160, profil 60, priemer 17, rýchlostný index W (do 270 km/h), index zaťaženia 69 (do 325 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Moto pneumatika – cestovné použitie, zadná, šírka 170, profil 60, priemer 17, rýchlostný index V (do 240 km/h), index zaťaženia 72 (do 355 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Šírka: 150mm, výška: 70mm, priemer: 17 palcov, dezén: TKC 70Rocks. TKC 70Rocks Úplne nová pneumatika Continental s vyváženým výkonom na ceste a robustnými možnosťami v teréne. Novovyvinutá ...
Moto pneumatika – enduro použitie, zadná, šírka 150, profil 70, priemer 18, rýchlostný index V (do 240 km/h), index zaťaženia 70 (do 335 kg), bezdušová (TL), DOT max. 2 roky veku, 95 % do ...
Šírka: 90mm, výška: 90mm, priemer: 21 palcov, dezén: TKC 70. TKC 70 Úplne nová pneumatika Continental s vyváženým výkonom na ceste a robustnými možnosťami v teréne. Novovyvinutá terénna ...
Moto pneumatika – športovo-cestovné použitie, zadná, šírka 150, rýchlostný index H (do 210 km/h), index zaťaženia 70 (do 335 kg), dušová (TT), DOT max. 2 roky veku, 95 % do jedného roka
Šírka: 170mm, výška: 80mm, priemer: 15 palcov, dezén: COMMANDER II Rear. Nový štandard trvácnosti. Zadná pneumatika MICHELIN Commander II má dojazd do 40 000 km (25 000 míľ). Ponúka skvelú ...
Šírka: 150mm, výška: 90mm, priemer: 15 palcov, dezén: E-MAX R. Exedra Max je pneumatika športového typu pre cruisery. Vynikajúce výkony a nízka úroveň hluku vyvinutá kvôli prísnym medzinárodným ...
Maratónsky bežci na ultra dlhé trate s excelentnými výkonmi po každej stránke nadchnú každý cruiser, cestovný alebo upravený motocykel. Vývojári dielne Metzeler si pri modeli Metzeler ME 888 ...
Cestná klasika navrhnutá značkou Mitas do mestskej premávky spĺňa predpoklady i požiadavky tradičných motocyklov a netradičných situácií. Cestná motopneumatika Mitas M-02 v štandardnej výbave…
• 90 – profilové číslo v percentách, ktoré hovorí o pomere výšky bočnice k šírke pneu. V tomto prípade to je 90% zo 130, teda 117mm.
• R – konštrukčný typ pneumatiky. R (môže byť aj ZR) značí radiálne, pri diagonálnych nie je uvedené nič, prípadne B (bias).
• 16 – priemer ráfika v palcoch.
• 67 – index maximálneho zaťaženia v kilogramoch na pneumatiku. Príslušnú hodnotu nájdete podľa indexového čísla v tabuľke Load Index.
• H – index maximálnej možnej rýchlosti pre tú-ktorú pneumatiku. Príslušnú hodnotu v km/h nájdete podľa indexového čísla v tabuľke Speed Index.
Na pneumatike môžu byť uvedené aj skratky TT (Tube Type – s dušou), TL (Tubeless – pneu bez duše), prípadne M+S (Mud + Snow, pneumatiky do blata a snehu). F a R zase značia na ktorú stranu treba pneumatiku obúvať (Front – predná, Rear – zadná), NHS alebo SLICK sú zase označenia pre závodné pneumatiky. Po stranách môže nájsť TWI, indikátor opotrebenia behúňa a tiež dátum výroby v podobe štvorčíslia, napríklad 2415. To znamená, že pneu bola vyrobená v 24.týždni roku 2015.
Diagonálne vs. radiálne
Kedysi sa motocyklové pneumatiky vyrábali v diagonálnej verzii. Mali tuhé bočné steny a tendenciu k prešmykovaniu. Nízko profilové radiálne pneumatiky sú, dá sa povedať, modernejšie, no najmä sa vyznačujú inými vlastnosťami. Dobre rozptyľujú teplo a majú flexibilnejšie bočné steny, takže majú lepšiu priľnavosť a záber.
Dezén
Veľkosť, tvar a členitosť dezénu vyplýva aj z toho, či ide o prednú alebo zadnú pneumatiku. Totiž predná plní vodiacu funkciu, zatiaľ čo zadná trakčnú (prenáša krútiaci moment).
• Slicky – vyrábajú sa len ako radiálne v bezdušovom prevedení. Ide o hladké pneumatiky z mimoriadne mäkkej zmesi, no s veľmi nízkou životnosťou, prakticky len niekoľko desiatok kilometrov. Sú použiteľné len na špeciálnych pretekárskych okruhoch, vyrábajú sa v tvrdostiach soft, medium a hard.
• Športové a športovo-turistické – líšia sa pevnosťou konštrukcie, kvalitou zmesi a dezénom. Superšporty a športové motorky obúvajú pneumatiky s menšími drážkami na odvod vody, zato však priľnavejším povrchom, športovo-turistické motorky zase pneu s hlbším dezénom.
• Cestovné – väčšinou sa jedná o diagonálne typy pneumatík. Musia spĺňať viacero požiadaviek: dostatočnú nosnosť, životnosť, dobrú priľnavosť za sucha aj dažďa a schopnosť prekonávať aj menej kvalitné cesty bez ujmy.
• Enduro – čo sa motoriek týka, tento typ je použiteľný na šport aj cestnú turistiku. Na cestu a ľahší terén sa hodia endurá so šípovým dezénom a členitejším profilom, do terénu zase typy s dezénom podobným crossovým pneu.
• Cross – rozdiely v konštrukcii týchto pneumatík spoznajú len naozaj vyjazdení motorkári. Crossové pneumatiky nájdete v rôznych prevedeniach do rôznych typov terénov.
• CCC – chopper, cruiser, custom, koráby ciest. Je u nich povolená istá miera experimentovania so šírkou pneumatík, no veľké pokusy ani my príliš neodporúčame. Hovorí proti nim najmä zmena jazdných vlastností – úzka predná pneu môže predĺžiť brzdnú dráhu stroja, zatiaľ čo široké pneu vpredu aj vzadu budú mať za následok zhoršenú schopnosť manévrovania.
Ako s pneumatikami zaobchádzať
Aby vám nové pneumatiky vydržali čo najdlhšie v perfektnom stave, odporúčame:
• pravidelne kontrolovať tlak: podhustenie škodí viac ako prehustenie
• nevystavovať pneu zbytočne na slnku
• dávať pozor na ostré predmety
• kontrolovať, či na pneu nevznikajú bubliny alebo trhliny
• ničím nenatierať
10.8.2017
autor článku pneucom.sk
